نسخه آزمایشی
۱۴۶ بازدید

حسن رهایی، رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان، ۱۳ خرداد در وبینار تبیین قیام حضرت امام خمینی(ره) در سامانه آموزش آنلاین جهاد دانشگاهی، مهمترین دستاورد قیام تاریخی امام(ره) را استقلال‌خواهی و دمیدن روح خوداتکایی برشمرد و گفت: با توجه به شرایط امروز کشور و تبلیغات منفی دشمنان، تبیین اهداف قیام امام خمینی(ره) برای جامعه دانشگاهی و جوانان یک ضرورت مهم است.

وی مهمترین اهداف قیام حضرت امام خمینی(ره) را ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، بین‌الملل دانست و بیان کرد: با دمیدن روح خوداتکایی توسط امام خمینی(ره)، مرزهای علم و دانش در کشور باز شد.

رهایی ادامه داد: کشوری که تا پیش از قیام امام خمینی(ره) به نوعی مستعمره و تحت سلطه کشورهای غربی بود و هیچ استقلالی نداشت، با دمیدن روح خوداتکایی و شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی، توانست به  استقلال دست پیدا کند و این مهمترین دستاورد قیام امام خمینی(ره) بود.

وی با تأکید بر اینکه شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی، شعار اصلی و محوری قیام امام خمینی(ره) بود، یادآور شد: این اتفاق ارزشمند و روحیه جهادی، توانست اثرات خوب و ماندگاری را در ابعاد مختلف داشته باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی سمنان فقدان رویکرد و روحیه استقلال و خوداتکایی قبل از انقلاب را مهمترین موانع پیشرفت کشور دانست و گفت: امام خمینی(ره) با نگاه به ظرفیت‌های درونی و دمیدن روح استقلال، مرزهای علم و دانش در کشور را گشود و با شعار ما می‌توانیم توانست کشور را به جایگاه بالایی برساند.

رهایی پیشرفت‌های اخیر در عرصه سلول‌های بنیادی، فنی و مهندسی، علو و فناوری، موشکی، هسته‌ای، علوم انسانی را  از دیگر دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی ایران برشمرد و افزود: این دستاوردها با تکیه به ظرفیت و توان درونی و روحیه خودباوری و خود اتکایی به دست آمده است.

همچنین سید مصطفی موسوی، تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه امام بین تجدد و سنت الهی یه دیالکتیک و مردم سالاری دینی ایجاد کرد گفت: امام در ایدئولوژی و تئوری حکومت سیاسی مرم را رکن اصلی قرار دادند.

موسوی ادامه داد: گنج واقعی امام ردم بودند که بر پایه همین موضوع  و درچارچوب اسلام و پشتوانه مردمی کشور و نظام اسلامی از فتنه ها و مشکلات اقتصادی عبور کرد .

این تحلیلگر سیاسی گفتمان اصلی امام را ایجاد هویت اسلامی و مقاومت برشمرد و افزود: این گفتمان موجب شد تا ماهیت اسرائیل به خطر بیافتد که در این راستا تفکر امام از خلیج عدن تا قلب آسیا نفوذ کرد که بر این اساس ایرانی ها در دوره ساسانیان با زور سرنیزه بر دشمن پیروز شدند اما امام با حکومت بر قلبها بر دشمنان فائق امد.

به گفته وی؛ اگر مدعی هستیم که جامعه ما اماده ظهور حضرت ولی عصر (عج) است باید تربیت و تمدن اسلامی را با هم داشته باشیم که در این خصوص بصیرت مردم مهم است و بهترین جامعه جامعه ای است که با حجت اداره شود و با همراهی مردم باشد زیرا قدرت واقعی مردم هستند.

یادآور می‌شود، وبینار تبیین قیام حضرت امام خمینی(ره) به همت مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی سمنان و با همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی استان و اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سمنان برگزار شد.

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا