نسخه آزمایشی
مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی سمنان > دستیابی به حوزه علمی، فناوری با دیدگاه جهادی دانشجویان
۱۶۶ بازدید

سکینه اکبری رییس کارگروه زنان و خانواده سازمان تبلیغات اسلامی استان سمنان در وبینار نقش دانجشویان در تبیین گام دوم انقلاب که به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو توسط مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان سمنان برگزار شد گفت:  در نگاه‌ رهبر معظم انقلاب، دانشجو فرد منفعلی نیست. ایشان بی‌تفاوتی دانشجویان به مسائل اجتماعی را مصیبت بزرگی می‌دانند و معتقد هستند خیلی نگرا‌ن‌کننده است کسی که بناست آینده امور مملکت در دست او باشد، نسبت به مسائل جامعه و سرنوشت مردم بی‌اعتنا باشد.

وی ادامه داد: دانشجو از دیدگاه  رهبری، فردی است که ناظر به آینده و متعلق به آینده است، پس آینده در دستان اوست. بنابراین اگر بیانیه گام دوم را بیانیه‌ای برای تبیین مسیر ملت ایران درراستای خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی بدانیم؛ یعنی دستورالعملی برای مسیر پیش روی ملت ایران بدانیم، بنابراین قطعاً این دستورالعمل، هم به جایگاه دانشجو توجه دارد و هم از نیروی دانشجویی بهره خواهد برد.

به گفته اکبری ؛ شعارهای انقلاب شعارهای فطری، آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانیت و برادری در ابتدای این بیانیه آمده است که هیچ یک، به یک نسل و یک جامعه مربوط نیست تا در دوره‌ای بدرخشد و در دوره‌ای دیگر افول کند و این اولین دستورالعمل برای آینده جنبش دانشجویی و حرکت دانشجویی است.

این مدرس دانشگاه یکی از عبارات کلیدی در بیانیه گام دوم را که روح و موتور محرک این بیانیه است، عبارت «مامی‌توانیم دانست و افزود: عبارتی که متأسفانه به دلیل کم توجهی برخی به آن و برخورد کلیشه‌ای با آنها ظلم به اراده ملت اایران است که در این راستا حذف این حقیقت از ادبیات گفتاری و رفتاری جامعه، یعنی ترویج ناامیدی و باورنداشتن به آینده روشن برای ایران.

مشاور مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان با تاکید بر اینکه متأسفانه این روزها شاهد القای مفاهیمی به ذهن جمعی ملت ایران هستیم که درتقابل با مفهوم «ما می‌توانیم» است یادآور شد:  بنابراین دانشجویان به عنوان جوان‌ترین نیروی آگاه و فعال در جامعه موظف هستند چه در عمل و چه در کلام این عبارت را زنده نگه دارند و از فضای علمی، پویا و مولد دانشگاه‌ها حداکثر استفاده را برای رفع نیازهای جامعه با تکیه برمنابع بومی کشور داشته باشند

اکبری  افزود: چنانچه در بیانیه گام دوم آنجا که افق نگاه به آینده مطرح می‌شود، رهبر معظم انقلاب اولین توصیه را علم و پژوهش می‌دانند و با تکیه براین واقعیت که «دانش،‌ آشکارترین وسیله‌ عزت و قدرت یک کشور است» یکی از مهم‌ترین رسالت‌های دانشجویان را تبیین می‌کنند.

رئیس کارگوه زنان و خانواده تبلیغات اسلامی ستان سمنان با تاکید بر اینکه وقتی حرکت‌های علمی جدی انجام می‌دهیم، می‌بینیم که این وظیفه سنگین‌تر می‌شود اظهار کرد:  از سوی دیگر، رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی فرمودند که نگاه تمدنی به کشورمان و انقلاب اسلامی یک نگاه جدی و مسئله اصلی است؛ از این رو دستیابی به آن جایگاه تمدنی و احیای جایگاه تمدنی و اسلامی، هیچ راهی جز تلاش گسترده علمی ندارد.

وی یکی از وظایف جدی جریان دانشجویی در کشور را دستیابی به این حوزه علمی، فناوری و تبدیل آن به حوزه ثروت دانست و  افزود:  باید با جدیت برنامه‌ریزی کرد و دانشجویان عزیز با یک نگاه جهادی به آن دست یابند.

به گفته وی؛۱۶ آذر نشان می‌دهد، دانشجویان ما در خط مقدم مبارزه با استکبار بوده و هستند. همان‌طور که ما یک سری انتظارات از دانشجوها داریم، طبیعی است که دانشجوها نیز یک سری مطالبات از مسئولان دارند.  دانشجویان باید برای آینده انقلاب و نظام اسلامی وارد عمل شده و مدیریت کنند. لذا باید کارهای بسیاری انجام دهند که اولویت آنها در عرصه علم و فناوری است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه ما باید در این زمینه قوی شده و پیشتاز علم و فناوری و مرجعیت علمی در جهان شویم گفت: رهبر معظم انقلاب نیز هم در بحث بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و هم در سخنان دیگر به این موضوع اشاره فرموده‌اند. در بحث فناوری باید بتوانیم به آخرین دستاوردهای فناوری دسترسی پیدا کنیم و به نوعی خودمان تولیدکننده فناوری‌ها باشیم

اکبری دانشجو را  عنصری  جوان و مطالبه‌گر دانست و افزود: دانشجو اگر نقش خود را به درستی ایفا کند و استعدادها و ظرفیت‌هایش شناخته و تقویت شود، موجب تحرک و ارتقای کشور به صورت جدی و احیای آرمان‌ها در فضای جمهوری اسلامی می‌شود. در واقع نیروهای جوان متعهد، متخصص و آرمانگرایی هستند که اگر در جایگاه خود به آنها توجه شود و از استعدادهای‌شان بهره‌برداری شود، انقلاب اسلامی، آینده بسیار روشنی خواهد داشت

بالا