نسخه آزمایشی
۱۳۹ بازدید

حسن رهایی، رییس جهاد دانشگاهی استان سمنان در این نشست مجازی با بیان اینکه در سه چهار سال اخیر تمرکز شعار سال عمدتا بر تولید بوده گفت: فعالان و پژوهشگران به درستی به این نتیجه رسیدند که جدا از تحریم‌های ظالمانه، موانع جدی دیگری در پیش پای تولید است که نخستین گام برای تحقق شعار سال برداشتن این موانع است.

رهایی با بیان اینکه همه شعارهای سال یک دهه گذشته، به نوعی بر اقتصاد و تولید تمرکز داشتند اظهار کرد: از سال ۱۳۹۰ که مقام معظم رهبری از جهاد اقتصادی به عنوان شعار سال نام بردند تا به ۱۴۰۰ که شعار سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها نامگذاری شده شعار بقیه سال‌ها بجز سال ۹۴ سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» همگی بر تولید و اقتصاد تمرکز داشتند.
رئیس جهاددانشگاهی استان ادامه داد: حضور کلیدواژه‌هایی مانند  تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی، حماسه‌ اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریّت جهادی، اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال، حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید و جهش تولید در شعارهای این یک دهه به روشنی گویای این مهم است.
وی افزود: این همه تکرار بر گنجاندن مفاهیم مرتبط با تولید و اقتصاد و مشتقات مرتبط با آن از سوی مقام معظم رهبری گویای این است که علی‌رغم اعلام رضایت نسبی معظم‌له از تلاش‌ها در این بخش‌ها، همچنان با تحقق تولید و اشتغال و اقتصاد پویای متکی به داخل فاصله داریم.
این عضو هیات علمی جهاددانشگاهی از دو واژه پشتیبانی و مانع‌زدایی را دو کلیدواژه مهم شعار امسال و دو روی سکه ضرب نشده تولید و اقتصاد در یک دهه اخیر برشمرد و افزود: به نظر می‌رسد که با توجه به گام‌های اساسی که در چله نخست انقلاب و خصوصا در یک دهه اخیر برداشته شده، برای برداشتن گام‌های استوارتر در چله دوم انقلاب، باید به مانع‌زدایی اساسی از چشم‌انداز پیش روی تولید داخلی بپردازیم.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه تاکید اساسی مقام معظم رهبری بر دو واژه پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها به موانع و حمایت‌های داخلی برمی‌گردد یادآور شد: موانعی که عمدتا به قوانین زائد و گاه متضاد، خودتحریمی‌های داخلی، فاصله‌گرفتن از فرهنگ ارزش‌آفرین کار در برخی از سطوح جامعه، عدم بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های داخلی و استعدادهای جوان، تقابل‌های گاه به گاه سیاسی و جناحی و گروهی، عدم شناخت بخش‌هایی از تولید از ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه مستتر در دیگر بخش‌ها است.
وی اقتصاد ایران را یک اقتصادی با ظرفیت‌های فراوان دانست و گفت: اگر مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها به درستی و برگشت‌ناپذیر صورت گیرد، اقتصاد کشورمان می‌تواند به عنوان یکی از اقتصادهای بزرگ و نوپا در سطح جهان و منطقه مطرح شود.
رئیس جهاددانشگاهی استان از شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان در یکی دو سال اخیر به عنوان یک نقطه قوت در اقتصاد کشورمان افزود: پی‌ریزی اقتصاد بر بنیان شرکت‌های دانش‌بنیان امیدها به رفیع‌تر شدن اقتصاد داخلی را بیش از پیش کرده که از همین رو باید روند توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان همچنان تداوم بیابد.
رهایی با تاکید بر اینکه توان بالای مراکز علمی- پژوهشی و دانشگاهی در کشورمان بر ضرورت توجه بیش از پیش به این بخش مهم گفت و افزود: جهاددانشگاهی نیز به عنوان یکی از موفق‌ترین حوزه‌های علمی، پژوهشی و دانشگاهی در ایران می‌تواند نقش مهم و انکاناپذیری در این بخش ایفا کند.
رئیس جهاددانشگاهی استان از آمادگی جهاددانشگاهی استان برای کمک به تحقق شعار سال خبر داد و گفت: جهاددانشگاهی آمادگی دارد که همه ظرفیت‌های علمی تحقیقاتی، آموزشی، رسانه‌ای خود را برای کمک به بخش تولید داخل به میدان بیاورد.

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا