نسخه آزمایشی
مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی سمنان > اخبار مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی سمنان > اخبار فرهنگی > وبینار تبیین مکتب سردار شهید قاسم سلیمانی در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی سمنان
۱۹۶ بازدید

سید حسن موسوی، کارشناس ارشد مسائل سیاسی در وبینار تبیین مکتب سردار شهید قاسم سلیمانی در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی سمنان با بیان اینکه در تمام جهان نام او با عزت اسلام و ایران همراه است. در واقع او اسطوره ای ماندگار و اسوه ای بی همتا است. اما علت مکتب بودن قاسم سلیمانی چیست ؟ علت این امر آن است که شهید قاسم سلیمانی بازیگر نبوده و همواره شخصیت زلال و شفافی داشته است.

او دارای سه نوع شخصیت والا است. یک قاسم سلیمانی که رزمنده است و در میدان جنگ به خوبی ایفای نقش می کند و تمام ژنرال های دنیا را کنار زده است، یک قاسم سلیمانی که نماد ملی ایرانی _ اسلامی است و دیگری یک دوست و رفیق بینظیر است.

او در شرایط جنگی و تصمیمات مهم با عقل پیش می رود و در میدان رفاقت و دوستی با قلبش جلو می رود و این روابط میان عقل و قلب کار دشواری است که کسی جز حاج قاسم سلیمانی قادر به انجام آن نیست.

مکتب حاج قاسم سلیمانی و درس های بزرگ آن که حاج قاسم سلیمانی علاوه بر اینکه یک نظامی بود، یک دیپلمات هم بود. او در تمامی مذاکرات سیاسی و مقاومت از حماس گرفته تا جهاد اسلامی و از حزب‌ الله لبنان گرفته تا ارتش سوریه و حشدالشعبی همواره موفق بود.

در حقیقت نفس مذاکره ناپسند نیست ولی مذاکره با دشمنی که در آن پیمان شکنی می کند و به دنبال زیاده خواهی است، مذموم و ناپسند است. اگر در مذاکره ای یک طرف بخواهد فقط امتیاز بگیرد و هیچ امتیازی به طرف مقابل ندهد این مذاکره نیست.

 مقابله جدی با ترویج غلط از فهم دشمن

یکی دیگر از درس های مکتب حاج قاسم سلیمانی، مقابله جدی با ترویج غلط از فهم دشمن است.

مکتب حاج قاسم سلیمانی و درس های بزرگ آن سردار سلیمانی با پایبندی به اصول و مبانی توانست مذاکره را به خدمت مقاومت درآورد و به موفقیت های بزرگی دست یابد. ایشان از مسکو تا اربیل و بغداد و بیروت و … مذاکره کرد و ظرفیت‌های بسیاری را پای کار آورد.

شهید سلیمانی با وجود رویکرد آرمان خواهانه و انقلابیِ پیشروبا اخلاق و معنویت که نشات گرفته از امام خمینی است الهام گرفته است.

دیدن واقعیت‌های دشمنی پنهان و آشکار جبهه دشمن، مال‌اندیشی و تنازل برای هم پوشانی و هم افزایی (تعاون)، تکلیف بر زمین مانده سیاسیون و دیگرانی است که گویا هنوز مشق کافی در مجال سیاست نکرده‌ اند.

سردار سلیمانی آنقدر اخلاق نیکو و محبت آمیزی داشت که هیچکس فکر نمی کرد که او یک شخص سیاسی است. اما این اخلاق پسندیده ایشان هیچگاه خللی در مواضع انقلابی ایشان ایجاد نکرد. ساده آنکه او آنقدر در انقلابی بودن شفاف و صادق بود که نزدیکی به افراد و جناح‌های مختلف سیاسی، رفتار و مواضعش را دچار خلل نکرد.

آیت الله خامنه ای درباره رویکرد سردار سلیمانی نکاتی فرمودند که نیاز همیشه ماست: «رفیق خوب و عزیز و خوشبخت ما شهید سلیمانی، هم شجاع و هم با تدبیر بود. صرف شجاعت نبود. برخی شجاعت دارند ولی تدبیر و عقل لازم را برای شجاعت ندارند. برخی اهل تدبیر هستند ولی دل و جگر لازم برای اجرای آن تدبیر را ندارند. این شجاعت و تدبیر توامان فقط در میدان نظامی هم نبود، بلکه در میدان سیاست هم همینطور بود. بنده بارها به دوستانی که در عرصه سیاسی فعال هستند می‌گفتم که رفتار و کارهای او را مورد توجه داشته باشند. از همه این‌ها بالاتر اخلاص او بود. این ابزار شجاعت و ابزار تدبیر را مخلصانه خرج می‌کرد. اهل ریا و تزویر نبود. اخلاص خیلی مهم است و باید در خودمان آن را تمرین کنیم.

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا