نسخه آزمایشی
مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی سمنان > اخبار مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی سمنان > اخبار فرهنگی > نشست «نقش امام حسین(ع) در احیای امر به معروف» در سمنان برگزار شد
۱۳۴ بازدید

محمدرضا ولی‌نژاد، مدرس دانشگاه، عصر روز گذشته، دهم مرداد، در نشست علمی نقش امام حسین(ع) در احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی سمنان، در خصوص پیشینه امر به معروف گفت: اولین دعوت‌کننده به این فریضه حضرت آدم بود و همه انبیا علاوه بر رسالت پیامبری وظیفه امر به معروف را هم بر عهده داشتند.

وی با بیان اینکه اسلام از همه پیروانش می‌خواهد تا نیکی‌ها را انجام دهند و دیگران را هم ترغیب کنند اظهار کرد: خداوند در آیه ۳۶ سوره مبارکه نحل می‌فرمایند: وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّهٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلَالَهُ فَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَهُ الْمُکَذِّبِینَ و در حقیقت در میان هر امتى فرستاده‌اى برانگیختیم تا بگوید خدا را بپرستید و از طاغوت فریبگر بپرهیزید پس از ایشان کسى است که خدا او را هدایت کرده و از ایشان کسى است که گمراهى بر او سزاوار است بنابراین در زمین بگردید و ببینید فرجام تکذیب‌کنندگان چگونه بوده است.

ولی‌نژاد با اشاره به اینکه در کتب آسمانی مانند تورات و انجیل هم وظیفه ابلاغی به پیامبران امر به معروف و نهی از منکر بوده افزود: در نگاه معصومین(ع) هم به این فریضه اشاره شده که در این راستا حضرت علی(ع) می فرمایند: تمام کارهای نیک و حتی جهاد در راه خدا، در مقابل امر به معروف و نهی از منکر به اندازه‌ قطره‌ای در مقابل دریایی پهناور بیش نیست.

این پژوهشگر علوم دینی ادامه داد: امام محمدباقر(ع) در خصوص این فریضه می‌فرمایند: همان امر به معروف و نهی از منکر راه پیامبران و شیوه صالحان است و فریضه بزرگی است که در پرتو آن دیگر واجبات اقامه می‌شود.

مدرس دانشگاه‌های سمنان به بخشی از وصیت‌نامه امام حسین(ع) به برادرشان محمد حنفیه اشاره کرد و گفت: من از روی سرمستی، گردن‌کشی، تبهکاری و ستمگری قیام نکرده‌ام؛ بلکه به پا خواسته‌ام تا کار امت جدّ خویش به صلاح آرم، می‌خواهم که امر به معروف و نهی از منکر کنم و روش جد بزرگوار و پدرم علی بن ابیطالب را در پیش گیرم.

وی به معضلات حکومت یزید اشاره کرد و افزود: یزید به لحاظ اخلاقی شخصی فاسد و هوس‌باز بود و گناهانی مانند شراب‌خواری را آشکارا مرتکب شد در ایام یزید، شراب‌خواری و فسق به دست کارگزاران او در مکه و مدینه به صورت علنی رواج یافت و شهرت یزید در لهو و لعب و عدم پایبندی‌اش به موازین و اخلاقیات اسلامی، شهره خاص و عام بوده، وقتی معاویه پس از شهادت امام حسن(ع) اصرار داشت تا برای خلافت یزید از بزرگان بیعت گیرد، با مشکلاتی رو به رو شد و کسانی مانند امام حسین(ع)، عبدالله بن زبیر و عبدالله بن عمر تن به بیعت ندادند. همچنین در این دوران اندیشه‌های انحرافی رواج یافت.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه مبارزه با اندیشه‌های انحرافی و براندازی حکومت طاغوت و امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین اهداف قیام امام حسین(ع) بود اظهار کرد: استاد مطهری در سخنرانی معروف خود می‌گویند اگر می‏‌خواهیم‏ به خودمان ارزش بدهیم، اگر می‏‌خواهیم به عزاداری حسین بن علی ارزش‏ بدهیم، در تمامی مجالس باید هدف امام را که احیاء این فرضیه بود را به همگان یادآوری کنیم.

به گفته وی سینه‌زنی، نذری دادن، گریه و سوگواری و … در مصیبت امام حسین(ع) خوب است اما هدف از قیام امام در تمامی این آیین‌ها تبیین شود.

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا